Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

NÖVÉNYI ALAPÚ TÁPLÁLKOZÁSOK

2021. 05. 12. 09:40:37
NÖVÉNYI ALAPÚ TÁPLÁLKOZÁSOK Vegetáriánus, vegán..? Milyen növényi alapú étrendek közül válogathatunk? Miben különböznek? Millió kérdés merül fel a manapság divatos és egyre népszerűbb étrendek kapcsán. Annyi variációval találkozhatunk, hogy eljött az ideje tiszta vizet önteni a pohárba. Menjünk végig a most ismert étrendeken, hogy te is el tudd dönteni, hogy melyik a legjobb számodra.

Vegán táplálkozás

Ha a vegánokról beszélünk, nem csak táplálkozásban de kész életformában kell gondolkodnunk. Minden létező formában kerülik az állati eredetű termékeket, így se bőr vagy szörme nem jöhet náluk szóba ha öltözködésről van szó. Kozmetikumokban is azokat használják kizárólag, amelyeket nem teszteltek állatokon és semmilyen állati eredetű nyersanyag nem található bennük. A táplálkozási szokásaik így akár maguktól értetődőek is lehetnek. Az egyértelmű, hogy tojást és semmilyen tejterméket sem fogyasztanak, de még a méz sem kerülhet náluk szóba, hiszen a méhek “keze munkájának” köszönhető, ami egyébként superfoodként is ismert édes és hihetetlenül egészséges termék. A superfoodokról bővebben a https://www.egeszsegpalace.hu/superfood-divat-es-egeszseg-egyben- blogunkban olvashattok. Összefoglalva a vegánok kizárólag növényi alapú termékeket fogyasztanak. A vegán életmódot követőknek nagyon oda kell figyelniük a fehérjefogyasztásra, mivel se húst, se halat se állati eredetű tejterméket nem esznek, így ezeket olyan zöldségekkel és gyümölcsökkel kell pótolniuk, mint például a csicseriborsó.

Peszketáriánus táplálkozás

Na ők mit esznek?- merül fel a kérdés jogosan. A peszketáriánusok, a vegetáriánusokhoz hasonlóan nem fogyasztanak húst, cserébe halat és tenger gyümölcseit igen. A tojás és a tej is szerepel az étrendükben, így ez egy olyan táplálkozási forma, amivel a fehérjeszint teljesen egészséges szinten tartható a hús mellőzésével. Bizonyos szempontokat nézve, talán ez a legegészségesebb táplálkozási forma.

Vegetáriánus táplálkozás

Alapvetően a vegetáriánusok az az alap, hogy a hús és hal fogyasztást teljesen mellőzik az étrendükből. Viszont hivatalosan ehetnek tojást, tejet, tejtermékeket. Ebből fakad, hogy a vegetáriánus étrendet három típusra lehet tovább osztani.

Lacto-ovo vegetáriánus

Ez a vegetáriánus táplálkozásnak az a típusa, amelyben tejet, tejterméket és tojást is fogyasztanak. Ebből kifolyólag a legnépszerűbb a vegetáriánus étrendek kedvelői, követői között. Természetesen a hús, halak és tengeri gyümölcsök fogyasztása szigorúan tiltott.

Ovo vegetáriánus

A növényi alapú élelmiszerek mellett kizárólag tojást fogyasztanak, viszont se tejet se tejterméket(vagy bármilyen más állati eredetű élelmiszert) nem.

Lakto vegetáriánus

Biztos már kikövetkeztettétek, de azért járjuk körbe teljesen a témát, ebben az étrendben tiltott a tojás fogyasztása, cserébe a tej és tejtermékek nem csak fogyaszthatóak, de az ételek nagy részét teszik ki. 

Plusz bemutatnék két “különcöt” a témában, néhány szó erejéig:

Fél (szemi) vegetáriánusok

Igazából a szemi vegetáriánusok fogyasztanak húst néha, így nem igazán köthetőek szorosan a növényi alapú táplálkozási módokhoz. Talán annyi különbség van a “húsevőkhöz” mérten, hogy kisebb mennyiségben fogyasztják a húsféléket.

Flexitáriánus táplálkozás

Egyfajta kevésbé szigorú vegetarianizmusról beszélhetünk, hiszen megengedő tulajdonságáról híres, ahogy a neve is tartalmazza. Lényegében ezt a táplálkozást követő emberek, ritkán(ha megkívánják) akkor fogyasztanak hús vagy hal féléket.

Keresés