Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü
Itt jársz: > >

Növényi tejek - a tehéntej altenatívája

Napjainkban a tejallergia, a laktózintolerancia a magas kalória és koleszterin tartalom mind-mind afelé tereli az embereket, hogy tehéntej helyett növény alapú tejtermékeket igyanak. A növényi tej már régóta a vegán életmódot folytatók napjainak a részét képezi, de manapság szinte trend lett a fogyasztása. Habár az állati tejhez viszonyítva a növényi tejek nem rendelkeznek kiegyensúlyozott tápértékkel, azonban számos olyan funkcionálisan aktív összetevőket tartalmaznak, amelyek segítenek az egészségünk megőrzésében.

 

 

Forrását tekintve 5 kategóriát különböztetünk meg:

1. Gabonafélék: zabtej, rizstej, kukoricatej, tönkölybúza tej

2. Hüvelyesek: szójatej, földimogyorótej

3. Diófélék: mandulatej, mogyorótej, pisztáciatej, diótej, kókusztej

4. Magvak: szezámtej, lentej, kendertej, napraforgó tej

5. Álgabonák: quinoa tej, teff tej, amaránt tej

 

Magyarországon már a legtöbb boltban beszerezhetőek a növényi tejek, habár egy kicsit drágábbak, mint állati eredetű társaik, de mindenképpen érdemes kipróbálni a jótékony hatásait a szervezetünkön.

 

A legnépszerűbb tejekről egy kicsit bővebben:

Zabtej

A zabtej nem véletlenül örvend hatalmas sikernek a növényi tejek között is, hiszen magas élelmi rosttartalommal és kitűnő tápértékkel rendelkezik. A zab jó minőségű fehérjeforrás, remek aminosav egyensúllyal. Magas béta-glükán tartalmának köszönhetően késleltetheti a gyomor kiürülési idejét, ami a csökkent vércukorszinthez kapcsolódik. A zabot a gluténérzékenyek és cöliákiások már régóta fogyasztják. Kísérletek kimutatták, hogy a zab ital formájában is megtartja koleszterinszint csökkentő képességét.

 

Szójatej

A szójatejet Kínában használták először nagyjából 2000 évvel ezelőtt. Ez volt az első növény alapú tej, ami használható alternatívának bizonyult az állati tejek helyett azokban a régiókban, ahol a tejellátást nem volt megfelelő. A szójatej jó forrása az egyszeresen és többszörösen telítetlen esszenciális zsírsavaknak, így jó hatással van a szervezetünkre a szív- és érrendszeri egészség szempontjából. A szójabab is gazdag fitokémiai anyagokban, mint például fitoszterolokban, amelyek koleszterinszint-csökkentő tulajdonságai miatt ismertek.

A szójatej hátránya, hogy a szójabab jellegzetes íze kiérződik, így az évek folyamán több kísérletet is tettek az íz intenzitásának csökkentésére.

 

Mandulatej

Az aszalványok és magvak fogyasztása szinte a mindennapjaink részévé vált, hiszen köztudottan jó hatással vannak a szervezetünkre. A mandula körülbelül 25% fehérje tartalommal bír, valamint kiváló forrása az E-vitaminnak (alfa-tokoferol formájában) amelyet sajnos szervezetünk nem képes természetes úton előállítani, így kívülről kell bevinnünk. Az alfa-tokoferol erős antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, így kritikus szerepet játszik a szabadgyökök elleni védekezésben.

A mandulatej kalciumban és telítetlen zsírban gazdag, viszont alacsony kalóriatartalmú, így tápérték szempontjából jobbnak minősül, mint a többi növényi alapú tej.

 

Kókusztej

A kókusztej nagyon fontos szerepet játszik az ázsiai konyhában. Nemcsak italként fogyasztják, hanem sós és édes ételek alapanyagaként is. A kókusztejnek magas a zsírtartalma, és kiváló forrása a rostoknak. Vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, mint például a vas, kalcium, kálium, magnézium és cink. Jelentős mennyiségű C-vitamin tartalommal is bír. Laurinsavat tartalmaz, amely erősíti az immunrendszerünket, és segíti az erek rugalmasságának fenntartását.

Az egészségügyi előnyei ellenére magas telített zsírtartalma miatt korlátozottan ajánljuk a fogyasztását.

 

Rizstej

A rizstejet készíthetik barna vagy fehér rizsből is. A tehéntejhez képest több szénhidrátot tartalmaz, viszont nincs benne koleszterin vagy laktóz. A kalcium és fehérje tartalma elenyésző. A polcokon kapható rizstejeket gyakran turbózzák fel vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Semleges íze miatt népszerű kávékhoz, pudingokhoz. Ez a legkevésbé allergén változata a növényi tejeknek, így jó választás lehet laktóz-intoleranciában vagy a tej, a szója vagy a diófélék allergiájában szenvedők számára is.

 

Növényi tej Funkcionális és bioaktív komponens Egészségügyi hatása
 Zabtej Béta-glükán Késlelteti az éhségérzetet, ami csökkentett vércukorszintet eredményez, LDL-koleszterinszint csökkentő hatással rendelkezik
 Szójatej Izoflavonoid Rákellenes hatás, szív és érrendszeri betegségek ellen
Fitoszterol Koleszterinszint csökkentő hatás
 Mandulatej Alfa-tokoferol Magas antioxidáns hatás, amely segít a szabadgyökök elleni védekezésben
Arabinóz Prebiotikus tulajdonságokkal bír
 Kókusztej Laurinsav Segíti az agy fejlődését, immunerősítő, erek rugalmasságának megőrzése
E-vitamin Táplálja a bőrt, öregedésgátló
 Rizstej Fitoszterol Koleszterinszint csökkentő hatás, gyulladáscsökkentő, antioxidáns

 

Fordította:

 

Forrás: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5069255/ Plant-based milk alternatives an emerging segment of functional beverages: a review

Keresés